گزدون
| ||
|
قلب جنگل های زاگرس به تپش افتاد و هیچ گوش شنوایی برای شنیدن آن نیست. بلدوزرهای خطوط انتقال گاز و برق، سودجویان و بلایا و آفات طبیعی همه و همه دست به یکی شده اند تا سرزمین نیمه بیابانی استان کهگیلویه و بویراحمد را رقم بزنند.
مهمترین خطر در کمین جنگل های زاگرس کم شدن بارندگی است. هر ساله شاهد خشک شدن درختان در نقاط مختلف استان به خصوص شهرستان های دنا و بویراحمد هستیم. گونه اغلب جنگل های زاگرس درخت بلوط هست که داری برگ های ضخیم و پوست کلفت و در اعماق زمین ریشه دوانیده است و بنا به همین موهبت خدادادی نیاز به آب فراوان ندارد به طوری که شاهد رویش این درخت در سخت ترین مکان ها در طبیعت هستیم. نیاز کم درختان بلوط به آب به معنای عدم نیاز در تمام فصول نیست و تا حدودی قادر به تحمل بی آبی است و نقش سفره های آب زیرزمینی در آبیاری این درخت بسیار حیاتی است. زمستان در این استان سپری می شود و خبری از باران و برف نیست. در رهگذر زمان چشمانمان به درختان بلوط زل می زند و با حسرت آنها را نگاه می کنیم. درختانی که بسان خاطرات به جامانده از پدران و نیاکان ماست. درختانی که با این اوضاع جوی و کم بارشی امیدی به بقا ندارند. گذشته از ظلم و جفاهایی که به این گونه جنگلی با ارزش می شود جا دارد روحانیت معظم در استان نسبت به برپایی نماز باران اقدام کنند تا شاید با دعا و نیایش به درگاه خداوند شاهد نزول باران و رحمت الهی باشیم. یكی از نمازهای مستحبی، نماز استسقاء (نماز باران) است. استسقاء از باب استفعال به معنی طلب باران و آبیاری از خداوند است، و این نماز در وقت كم شدن آب چاهها و چشمه ها و نباریدن باران، مستحب است طلب باران از خدا از طریق دعا و نماز. سبب نیامدن باران به خاطر گسترش گناهان، ناسپاسی نعمتها، نپرداختن حق مردم، كم فروشی، ظلم، نیرنگ، ترك امر به معروف و نهی از منكر، نپرداختن زكات، حكومت و قضاوت بر خلاف حكم خدا و... است كه موجب خشم پروردگار و نیامدن باران می شود. كیفیت نماز استسقاء این نماز دو ركعت است و آن مانند نماز عیدین است (عید فطر و عید قربان). در هر ركعت یك حمد و یك سوره توحید، و در ركعت اول، پنج تكبیر دارد و در ركعت دوم چهار تكبیر، پس از هر تكبیر در هر ركعت، یك قنوت است. بهتر است در قنوت، دعایی خوانده شود كه طلب باران در آن است. مستحبات نماز استسقاء 1. بلند خواندن حمد و سوره 2. مستحب است سوره اعلی در ركعت اول و سوره الشمس در ركعت دوم. 3. و نیز مستحب است این كه نماز را بعد از گرفتن سه روز روزه بخوانند، یعنی امام امر كند مردم را كه سه روز روزه بگیرند وآنگاه به صحرا روند برای نماز ، به نحو سه روز روزه، روز اول روزه شنبه و آخرش دوشنبه باشد و یا روز اول چهارشنبه و آخرش جمعه باشد. 4. ونیز مستحب است این كه نماز باران پس از توبه ی مردم از گناهان به سوی خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفحات پست نفسانی باشد. 5. بیرون رفتن امام جماعت همراه با نماز گزار به صحرا، در نهایت وقار آرامش و خشوع و حالت نیاز و انتخاب جایی تمیز برای نماز، و داشتن حالتی نیازمندانه و ترحم انگیز، مثلاً پا برهنه بودن. 6. منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذنها همراه مردم باشند، پیران و كودكان و چهارپایان را هم با خود ببرند، و بچه ها را از مادرانشان جدا سازند تا گریه ها و ضجه ها زیاد شود و سبب نزول رحمت گردد. 7. پیشنماز، پس از نماز، ردای خود را دگرگون سازد، یعنی قسمت راست را به سمت چپ و سمت چپ را به سمت راست بگرداند و به صدای بلند صد مرتبه تكبیر به طرف راست و صد بار تسبیح به سمت چپ بگوید و صد بار حمد و شكر خدا بگوید، مردم هم همصدا با او ذكر بگویند و آنگاه دعا كند، مردم هم دعا كنند و آمین بگویند و بسیار تضرع و ناله نمایند. 8. بهتر است در دعاها، از آنچه از امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ نقل شده استفاده شود، از جمله دعای 19 در صحیفه سجادیه. 9. دعای حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در مورد نماز باران. 10. چنانچه بعد از خواندن نماز با آن همه مقدمات دعای ایشان مستجاب شد و باران بارید و سیراب شدند پس مطلوب حاصل است، و اگر استجابت دعا تأخیر افتاد و باران نبارید، دوباره و سه باره به صحرا برگردند و نماز بخوانند و از رحمت خداوند مأیوس نشوند چون برای پیغمبران گذشته هم چنین اتفاقی افتاده كه در بار اول باران نباریده و بار دوم یا سوم باریده. نظرات شما عزیزان: برچسبها: [ یک شنبه 28 دی 1393برچسب:جنگل،بلوط،نماز باران،گاز،برق،روحانیت،زاگرس،خشکسالی،بلوط, ] [ 8:43 ] [ عزت اله محسنی پور ]
|
فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 |
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |